2011. január 13., csütörtök

BELÉPŐ A TUNING VILÁGÁBA

A hatályos jogszabályok értelmében segédmotoros kerékpárnak az a jármű minősül, amelyet 4 kW teljesítményt és 50 ccm-t meg nem haladó belső égésű motor hajt, saját tömege legfeljebb 350 kg, és önerejéből 45 km/h-s sebességnél többre nem képes.

Éppen ezért, hogy a robogók értékesítése ne sértsen szabályokat, fojtás(oka)t helyeznek el a robogókban. Ezek lehetnek mechanikai (kipufogó, variátor, légszűrő, karburátor) és elektronikai (CDI gyújtás) fojtások. 1000km után ezeket el lehet távolíttatni, és mivel így már a sebesség-tényezőnek nem felel meg, úgyszólván már tuningolva is van a motor.

A mechanikai fojtások azok, amik valamilyen alkatrész által korlátozzák le a teljesítményt és a sebességet. A kipufogóban kétféle van általában: vagy egy szűkítő gyűrű a leömlőnél a cső elején, vagy egy “féregnyúlvány”. A gyűrű leszűkíti a beáramló gázok útját, vagyis nem képes a motor arra az “anyagcserére” amire a normális kipufogó, ezáltal gyengítik a motort. A féregnyúlványnak kb ugyanez a szerepe, csak itt a rezonátor munkájának tesznek keresztbe, mivel a plusz cső megváltoztatja a kipufogó belső aerodinamikáját. A kipufogó pedig egy kétütemű motor lelke, olyan, mint egy autónál a turbófeltöltő. Ezzel akár felére is lehet csökkenteni a motor teljesítményét a ténylegeshez képest.

A variátorban is kétféle fojtás lehet: vagy a görgőknek állja útját egy ék, vagy a két tárcsa közé tesznek egy éket. Bármelyiket is alkalmazzák, a variátor nem képes teljesen összezárni, nem tud a szíj teljesen kifutni, vagyis a végsebesség jelentősen csökken.

Végül az elektronikai fojtás. Egy apró, fekete dobozka, amely a gyújtás vezérléséért felelős. Megbízhatóbb, mivel mozgó alkatrész híján nem megy tönkre olyan hamar. Az elektronikailag fojtott robogókban a fojtást az adja, hogy a CDI nem adja meg azt a minőségű szikrát, és olyan gyakran, ahogy azt kéne. Ez persze csak egy beállított fordulat fölött teszi, addig rendesen végzi munkáját. Ennek cseréje után javul a szikra minősége, és nem szabályozza le a fordulatot sem. A légszűrőt és a karburátort pedig azért hagytam ide, mert általában a CDI fojtástalanítása után ezeket is fojtástalanítják. A légszűrőház több levegőt lesz képes beengedni a motornak, a karburátor pedig egy nagyobb főfúvóka által dúsabb keveréket biztosít.

Természetesen a légszűrő és a karburátor a CDI fojtása nélkül is le lehet fojtva. Ha a légszűrő nem engedi át a megfelelő mennyiségű levegőt, hiába akar kipörögni a motor, nem tud, mert fullad. A karburátor ugyanez, csak itt a keverék dússágát csökkentik. Akármelyiket is használják, a nem megfelelő mennyiségű és minőségű keverék szintén a teljesítmény rovására megy.

Vagyis: 1000 km után úgyszólván megtesszük a tuningolás útján az első lépést, megszüntetjük a gyári motor teljesítményének útjába álló gátakat! ÉS EZ MÉG CSAK A KEZDET…

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése